09 stycznia 2024

47. Czytelnicze podsumowanie roku 2023

 Ha! Inni mogą o książkach przeczytanych, to czemu i ja nie miałabym się pochwalić🤪 Wprawdzie nie biorę udziału w blogowej zabawie, ale na stronie lubimy czytać co roku są wyzwania czytelnicze. Można wybrać 52 książki w ciągu roku, 24 książki, 12 książek lub wpisać dowolną liczbę. Już 4 rok wybieram 24 książki na rok i póki co udaje mi się nawet więcej przeczytać (2021 - 27, 2022 - 35, 2023 - 30). Część książek czytam w wersji e-booków, bo jak mam ochotę na inne niż domowe, to zgłaszam się po kod na platformę e-bookową do biblioteki. Czasem czytam też z biblioteki żeby nie było. W sumie jakby doliczyć książki, które czytam Synkowi to byłoby więcej niż 30 no ale trzymam się tego, że liczę swoje.

Żeby nie było tak ciurkiem to poukładam to miesiącami. I tak w styczniu przeczytałam:

1. "The Storyteller. Moje historie. Opowieść o życiu i muzyce" Dave Grohle. Autobiografia muzyka Dave'a Grohla. Chyba jeden z nielicznych muzyków, którmu nie odbiła palma. Napisana z humorem, fajnie się czyta.

2. "Zbrodnie z namiętności" Sławomir Koper. Autor przedstawia najsłynniejsze zbrodnie z miłością w tle. Lubię czytać książki tego autora (choć trafiłam też na słabszą książkę w mej ocenie), bo przedstawia historię różnych osób bez nudzenia i zbytniej pompatyczności. 

3. "Wybitne dzieci sławnych Polaków" Marek Borucki. Autor zastanawia się, czy dzieci sławnych Polaków są rownie utalentowane jak rodzice czy dziadkowie. Przedstawia historie 24 wybitnych polskich rodzin. Hmm dałam tej książce ocenę 5/10 no i chyba pora robić notatki po przeczytaniu książki, by móc później coś sensownie napisać 🤭

Luty

4. "Martwiec" Katarzyna Puzyńska.

5. "Żadanica" Katarzyna Puzyńska. 13 i 14 tom cyklu Lipowo.

6. "Włodzimierz Szaranowicz. Życie z pasją" Włodzimierz Szaranowicz, Marta Szaranowicz - Kusz. Biografia polskiego komentatora sportowego. Bardzo fajna książka.

7. "Piłkarze odchodzą, mężczyźni zostają. Czyli moje zwykłe życie." Pavel Nedved. Biografia jednego z najlepszych czeskich piłkarzy. Jak dla mnie książka była chaotycznie napisana - dygresje do dygresji. A jak tak nie lubię czytać.




Marzec:

8. "Szamo. Wszystko, co chciałabyś wiedzieć o piłce, gdyby cię nie oszukiwano" Krzysztof Stanowski, Grzegorz Szamotulski. Biografia polskiego bramkarza.
9. "Czarne krzyże nad Polską" Stanisław Skalski. Książka napisana przez asa polskiego lotnictwa- wspomnienia głównie wrześniowej kampanii. Są też wspomniane późniejsze losy Autora.
10. "Arsene Wenger. Generał i jego kanonierzy" John Cross. Biografia trenera Arsenalu Londyn. Moja ocena to 5/10










Kwiecień:

11. "Bractwo" John Grisham. Thriller prawniczy i sensacja w jednym, jak to u Grishama.
12. "Ekstremalni" Dariusz Jaroń. Książka opowiadająca o lekarzach i ratownikach działających w ekstremalnych sytuacjach. Mi się czytało super.
13. "Akta Odessy" Frederick Forsyth. Jedna z najsłynniejszych powieści Autora. Pogoń za zbrodniarzem wojennym. Czytało się super, ale koniec mnie rozczarował.









Maj: wychodzi, że w maju nie przeczytałam nic🙈Tyle tylko, że ja czasem czytam 2-3 książki naraz (tak, potrafię tak, rzadko się gubię) i przyznaję, że jedną z tych książek nadal czytam - jakoś tak się nie złożyło skończenie jej w 2023  🤪

Czerwiec:
A w czerwcu wychodzi, że ukończyłam 1 pozycję.

14. "Atlas. Historia Pa Salta" Lucinda Riley, Harry Whittaker. Ostatnia część cyklu Siedem Sióstr. Wyjaśnia wszystkie tajemnice poprzednich części. Mi się bardzo podobał cały cykl.













Lipiec: tu znów zero ukończonych książek

Sierpień:
15. "Piekło Italii" James Holland. To jedna z książek, którą czytałam wraz z innymi. Opowieść o ostatnich miesiącach wojny we Włoszech. 
16. "Zgłoba" Katarzyna Puzyńska. 15 tom serii o Lipowie. Ostatni. Ogólnie całą serię wspominam dobrze, choć były 1 czy 2 nieco męczące części. A skończyło się jakoś nierealnie...












Wrzesień:

17. "Skrzydlata ferajna" Sławomir Koper. Opowieść o polskich lotnikach. Czytało się szybko.
18. "Zachłanne na życie" Sławomir Koper. Opowieść o Agnieszce Osieckiej, Małgorzacie Braunek, Kalinie Jędrusik i Elżbiecie Czyżewskiej. Kurcze miałam wrażenie, że o niektórych bohaterkach czytałam już wcześniej w innej/innych książkach Autora. Choć nie mogę sobie przypomnieć w której. 
19. "Kowal. Historia prawdziwa" Wojciech Kowalczyk, Krzysztof Stanowski. Biografia Wojciecha Kowalczyka.
20. "Łączniczka "Zośki" Wspomnienia Danuty Rossman" Dorota Majewska, Aleksandra Prykowska - Malec. Biografia Danuty Rossman. 
21. "Wieczny Ayrton Senna" Richard Williams. Biografia kierowcy F1 strasznie chaotyczna, ciężko mi się ją czytało, dużo technicznych szczegółów. 
22. "Skoczkowie. Przerwany lot" Dariusz Jaroń. Opowieść o trójce przedstawicieli polskiego narciarstwa - Bronisławie Czechu, Stanisława Marusarzu i jego siostrze Helenie. Wciągająca.

Październik:
23. "Nobliści skandaliści" Sławomir Koper. O polskich noblistach szczerze i bez pudru 😉 Mi się podobało.
24. "Gdzie są moje zwłoki?" Małgorzata Starosta. Mam zgryz z tą książką. Najpierw mnie irytowała młodzieżowym językiem, później mnie bawiła i wciągała, ale koniec mnie nieco rozczarował. Patologowi znikają zwłoki ze stołu sekcyjnego, ale połączenie tego z hitlerowskim programem Lebensborn powoduje u mnie zgrzyt...
25. "Najlepszy trener na świecie. Wywiad rzeka z Jackiem Gmochem" Jacek Gmoch, Arkadiusz Bartosiak. Wywiad rzeka z trenerem Jackiem Gmochem
26. "Otylia" Paweł Hochstim, Paweł Skraba. I tu też klops, no bo jakże to ja będę śmiała powiedzieć coś nie tak o naszej Mistrzyni. No trudno! Z jednej strony mamy wybitną pływaczkę, odnoszącą sukcesy, z drugiej zaś osobę totalnie zahukaną, która nie potrafi cieszyć się z sukcesów ani z życia. Z książki wynika, że jest pod silnym wpływem ojca (choć twierdzi coś innego), który nie potrafi docenić tego, co robi córka, bo wprost przyznaje, że wolałby, żeby pracowała w korporacji! Sama Otylia przyznaje, że "papierki" ukończenia studiów czy innych kursów bardziej potrzebne są jej ojcu. Dziwne jest to tym bardziej, że pracowała z psychologiem i "pochłoneła tysiące książek" z tej dziedziny... Dodatkowo w książce jest sporo powtórzeń. Polecam przeczytać. (Tak, tu se trochę notatek zrobiłam, bo mnie lekko zaszokowała ta książka)

Listopad: 

27. "Królowe salonów II Rzeczpospolitej" Sławomir Koper. Książka opowiadająca o Polkach z czasów II Rzeczpospolitej, m.in. o Poli Negri czy Tamarze Łempickiej. Czyta się szybko, Autor nie przynudza. Polecam.
28. "Kobiety z obrazów" Małgorzata Czyńska. Umęczyłam się z tą książką. Niby temat ciekawy, ale niestety nie jest porywająca. O niektórych bohaterkach jest bardzo zwięźle i to z czasów Leonarda da Vinci, tylko o Fridzie Kahlo... Tak, wiem, że można zgłębić temat samemu, no ale liczyłam na coś więcej :)
29. "Kukułcze jajo" Camila Lackberg. 11 tom serii o Fjalbace.






Grudzień:
30. "Nóż" Jo Nesbo. 12 tom serii z Harrym Hole'm. Kurcze niby 12 tom, ale chyba pierwszy raz bohater ciągle twierdzi, że on jest najlepszy i tylko on da radę. Co nie jest fajne. Ogólnie zaskakująca część i jak dla mnie jeden wątek nierozwiązany, może rozwiązał się w 13 tomie? 🤔






W ogóle to przez część zeszłego roku męczę ksiąkę "Diabelska alternatywa" Forsyth'a. Mąż się ze mnie śmieje, czy ja to czytam po pół strony i że najdłużej czytana książka. No jakoś tak się złożyło... Nie, nie jest męcząca, po prostu w międzyczasie zaczęłam czytać inne i jakoś nie umialam do niej wrócić, ale teraz chce już ją skończyć.

Możecie mi polecić jakiś fajny program do robienia kolaży ze zdjęć? Bo robiłam na canvie, ale to nie dla mnie. Łączenie zdjęć na kartce A4 - koszmar. A jakbym chciała 12 haftów połączyć to już w ogóle klops. Chyba, że nie ogarniam programu - też jest taka możliwość 😂

Pozdrawiam ciepło w ten mroźny czas
J.



















8 komentarzy:

  1. Gratuluje przeczytanych książek, u mnie się szczęśliwie złożyło że w komórce przy galeri zdjęć jest opcja kolażu Pozdrawiam cieplutko.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję 😊 u mnie też jest. Tyle tylko, że maksymalnie 6 sztuk (do Choinki robiłam 2) a okładki książek miałam na komputerze zapisane i nie chciało mi się bawić w przenoszenie 🙈 Pozdrawiam ciepło

      Usuń
  2. Parę pozycji mnie zaciekawiło, jak miło się dowiedzieć, że ktoś czyta biografie. :) Jeśli chodzi o kolaże, to używam Picassa.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że coś Ci przypadło do gustu 😀 O! Wyprobuję ten program przy okazji. Pozdrawiam

      Usuń
  3. Gratuluję przeczytanych książek. Niestety to nie moja bajka. Żadnej z Twoich książek nie czytałam, a do kolaży używam PowerPointa ale on jest w zestawie razem z Wordem i Excelem niestety.
    Pozdrawiam i życzę wszystkiego dobrego w Nowym Roku, a przede wszystkim co byś czytała jak najwięcej.
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję 😊 Nic nie szkodzi, każdy czyta to, co lubi i to jest fajne (uuu ale odkrycie poczyniłam 🙈) Nie mam power pointa, ale pewnie w libreoffice jest coś podobnego, spróbować nie zaszkodzi. Dziękuję za życzenia. Pozdrawiam.

      Usuń
  4. Dużo przeczytanych książek. Podziwiam :-).

    OdpowiedzUsuń